Sama pro sebe jsem uspořádala takovou pidisoutěž s názvem Nejlepší film letošních podzimních prázdnin - a jako vítěz z toho jednoznačně vyšel Nouzový východ. No, je fakt, že jsem vybírala celkem jen ze čtyř snímků a z toho dva byly téměř nicneříkající. Ale každopádně, jako výherce má Nouzový východ tu čest mít svůj vlastní článek na mém superúžasném blogu:).
Oficiální text distributora (mírně oříznutý): Drama Nouzový východ se velmi podobá Mendesově oscarové Americké kráse. I tady vidíme, jak nefunkční je ta představa o naplnění "amerického snu" (což znamená poklidný rodinný život v krásném domku na předměstí). Nicméně trpká zkušenost, kterou prožili Frank a April Wheelerovi příběhu Americké krásy o pár desítek let předchází. Mladí manželé Wheelerovi sice také žijí nudným životem americké střední třídy jako jejich sousedé, ale sami cítí, že do tohoto prostředí nepatří. April neláká kariéra "stepfordské paničky", ochránkyně rodinného krbu a vychovatelky vlastních dětí. Chtěla by se stát herečkou, proto se snaží Franka přemluvit, aby se přestěhovali do Paříže, neboť ve městě políbeném múzami pro sebe tuší uplatnění. Ani Frankovi se monotónní kariéra kancelářské krysy nezamlouvá, jenže místo snění o Paříži se oddává alkoholu a vnadné kolegyni. Jak se hroutí jejich společné touhy a plány, upadá i jejich vztah, který nakonec dospěje do bodu mrazu. Jedinou cestu zpátky na vrchol představuje radikální řešení, ke kterému by ale oba museli najít sílu.
Jack Dawson neumřel, žije s Rose na předměstí.
Ačkoliv je film Nouzový východ často přirovnáván k debutu režiséra Sama Mendese, Americké kráse, je tu pár základních odlišností. Zaprvé - Americká krása je kritikou společnosti obecně, zatímco Nouzový východ se zaměřuje čistě jen na soužití dvou konkrétních lidí. Americká krása je navíc snímek hravý a plný černého humoru, který Nouzový východ zcela postrádá. Naopak, všechno bere až smrtelně vážně. Pravda, sledujeme tu na úvod namlouvání jedné vycházející hvězdičky jménem April rozpustilým a drzým Frankem. Ovšem ze sebevědomého frajírka bez životních jistot a z rozpustilé blondýny se za pár let, pod vlivem nemilosrdného všedního života, stane obyčejná unuděná manželská dvojice, plná výčitek k tomu druhému.
Přeměna je to velmi mrazivá a v podání tak skvělých herců rovněž velmi přesvědčivá. Nouzový východ zkrátka v celé nahotě ukazuje, jak jednoduše mohou být pošlapány naše ideály z mládí, jak lehce může člověk narazit a nechat se semlít systémem a jak se, díky rezignaci, může stát z vášnivého vztahu vězení a trest.
Mendes si s diváky nejdřív tak trochu hraje a dává mu naději na nekonfliktní a příjemný zážitek (jako tomu bylo u Americké krásy - ano, už zase to musím zmínit). Dokonce to chvíli vypadá, že hlavní páreček doopravdy uskutečný své diblíkovské plánování úprku do vysněné Paříže. Pak ale režisér diváka nečekaně "zpraží" v momentě, kdy se Frank s April do krve pohádají. A už to jede - bourání snů, rozšlapané ideály, všechny touhy zmuchlané a hozené do koše. Najednou, bez špetky humoru, nadhledu, porozumění či ironie, máme jak na stříbrném podnose naservírovanou krizi manželského páru v plné nahotě. Následuje postupné odcizování manželů. On selhává jako hlava rodiny, co má svou choť podporovat v těžkých chvílích, protože není zas až takovou osobností, jak se o sobě domníval. Ona se mění ve smutnou trosku, plnou pokrytectví a snahy přibarvovat si realitu. A všechno to vrcholí nečekanou tragédií...
Zapomeňte tedy na Americkou krásu i pokračování Titaniku. Sam Mendes nevytvořil cukrkandlovou romanci, nýbrž drama plné výčitek a deprese. Ale nutno dodat, že velmi kvalitní drama, které stojí za to shlédnout.
Krátké info o filmu:
Režie: Sam Mendes
Hudba: Thomas Newman
Hrají: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Kathy Bates (není bez zajímavosti, že i tato dáma si zahrála v Titaniku), Ryan Simpkins, Michael Shannon, David Harbour, Kathryn Hahn, Jason Etter, Kristen Connolly